moastexasresa.blogg.se

Att jobba med hästar
Enda sedan jag var liten har jag vrit säker på att jag inte vill jobba med hästar och efter denna upplevelsen är jag så tacksam att jag insåg det tidigt och utbildade mig till ett yrke med fasta arbetstider. Jag gillar inte att ta hand om 30 hästar och inte kunna lära käna en av dom riktigt bra, när man har hand om så många kan man inte lägga för mycket energi på en. Det har man inte tid med. Dagarna är långa, vi jobbar från 8 och är ofta inte klara innan 6-7, då åker vi och äter och går och läger oss, sen upp och göra samma sak nästa dag. När jag kom hit sa dom att de försökte ta ledigt söndagar, nu har jag varit här i en månad, fyra söndagar och jag har jobbat varenda en. Det har varit kunder som velat rida sina hästar vilket gjort att vi alla åkt till stallet och då har jag inget annat att göra än att jobba. Jag har det bra men hade önskat lite mer fritid som gjorde att jag kan få se lite mer av landet. Funderar på att ta en roadtrip efter worldshowen på egen hand. Tåg är ganska billigt och att hyra en bil under dagen är inte heller superdyrt. 
 
Igår, söndag tog vi sovmorgon och åkte till stallet runt halv 11, Mac åkte lite tidigare. Mac höll två lektioner och jag tog hand om de hästar som har sår eller liknande. vilket är 5-6 stycken. Vissa har balltramp andra har skurit sig på något och några har bara lyckats skada sig på andra sätt men såren ska rengöras och skyddas mot flugor. 
 
Jim hade varit iväg och köpt några kalvar, på eftermiddagen tränade Jim och Maggie cowhorse på dom. Och efter det ville de testa att ropa dem. De var egentligen lite för stora för roping och tyvärr så är jag besviken över hur det var. Kossorna var stressade och hela situationen var ganska kaotisk. Jim är enligt mig inte någon jätteduktig hästmänniska men alla andra här verkar tycka tvärt om så håller tyst om vad jag tycker om den saken. Maggie var duktig och träffade ganska mycket trotts att kalvarna inte var helt medgörliga. Det var dock bara brakaway så det var skönt. Lägger bara ut de bättre filmerna. 
 
 
 
Förlåt för en negativ börjam, och nej mamma och pappa ni behöver inte få panik. Jag klarar mig och snart är worldshowen här och då blir in vardag lite mer spännande troligtvis. Tjärnar lite pengar för att kunna se mig om innan jag åker till Lasvegas. 
 
Så idag var det lite roligare, idag stod det 38 grader på temometern. Tyvärr var det i farenheit vilket innebär ca. 3 grader celsius. Så idag ville Mac inte rida nåra hästar, hon tycker dom blir lite för pigga och eftersom de är redo och så bra de kan bli inför worldshowen kan man göra mer skada än nytta av att rida dom under dåliga omständigheter. 
Jag rycktare några hästar och strax efter lunch åkte jag och en vän vid namn Dave till en westernbutik. De hade massor av boots och hattar, endel jeans och skjortor och lite utrustning. Jag köpte ett par jeans på rea, en skjorta, en keps och ett lasso. Allt för runt 1000 sek.  När vi kom tillbaka ryktade jag några fler sen åkte vi hem tidigt för att kolla film. 
 
Här är en dummy dom tränade på för några dagar sedan, man sitter i kossan och kör den. Så söt
 
Lite blandade bilder
 
 
Matbutiken
 
 
Fler blandade bilder
 
 
Och jag som är ateist
 
 
Allt svenskt gör en glad
 
 
Foderbutik
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress